18. maj 2018

Vrijednosti organizacija civilnog društva u svijetu


Solidarnost, sposobnost, upornost, svjesnost, pravednost, uspjeh istinitost, znanje, sloboda, dostojanstvo.

Naravno, vi znate da navedeni pojmovi nisu samo skup riječi – govorimo o stvarnim, živim vrijednostima i pravima koja dišu jer predstavljaju nas, pojedinku i cjelokupno društvo. Neke od ovih vrijednosti i prava imamo od rođenja, dok neka od njih nemaju značaj sve dok ne postoje šire i više od nas samih.

Podignuti pozitivne vrijednosti na nivo standarda jednog društva znači svakodnevnu borbu, rad na sebi i rad sa drugima. Nikada ne zaboravite da je timski rad naša super moć, koju kada dijelimo – činimo snažnijom.

Organizacije civilnog društva nisu ništa drugo nego predstavnici i saveznici građana, građanki i društva u cjelini djelujući u skladu sa svojom općom misijom: zastupanje interesa i prava građana u cilju društvenog napretka. Iz ovih razloga, za vas donosimo inspirativne priče i savremene metode djelovanja uspješnih organizacija civilnog društva širom svijeta, u nadi  da će u vama pobuditi radoznalost za ono što vas se već odavno tiče ili, još važnije, volju da krenete u akciju.

Organizacije civilnog društva djeluju u više oblasti i na više načina. Ovaj put, pišemo o tri segmenta djelovanja organizacija civilnog društva u svijetu na osnovu kojih možete pratiti njihov domet i značaj.

Jačanje kapaciteta

 

„Uspješno jačanje kapaciteta u civilnom sektoru je odgovor na izrazitu neizvjesnost sa kojom se svakodnevno suočavamo, ali i politički pritisak pod kojim organizacije civilnog društva djeluju. Jačanje kapaciteta je, sasvim sigurno, najbolja investicija koju OCD može napraviti.“     

Paul Light

Šta znači jačanje kapaciteta u kontekstu organizacija civilnog društva?  Koji je njegov značaj i konkretan doseg na stvarne živote građana i građanki?  U narednim redovima vas vodimo do odgovora na prethodna pitanja kroz primjer jedne američke organizacije civilnog društva koja ove godine slavi 20 godina postojanja. Ova priča je o njihovim impresivnim rezultatima i uspjesnima koji su zasnovani, vjerovali ili ne, na kontinuiranom jačanju internih kapaciteta. 

Riječ je o  Centru za podršku očeva u St. Louis-u (Fathers’ Support Center of St. Louis) koji su 1997. godine prepoznali problem u svojoj zajednici i odlučili reagovati. Prema statističkim podacima iz 1997. godine u Americi je 24 miliona djece raslo bez očeva. Istraživanja su pokazala da kod ove djece postoji devet puta veća vjerovatnoća da ne završe srednjoškolsko obrazovanje, deseterostruko veća mogućnost da pribjegnu zloupotrebi psihoaktivnih supstanci, te dvadeset puta veća vjerovatnoća da u nekom momentu svog života završe u zatvoru. Na osnovu ovako definiranog problema ova organizacija je uspostavila i svoju misiju: Podsticati zdrave međuljudske odnose jačanjem porodica i zajednica. Misija poput ove se direktno veže za definirani problem, ali seže mnogo dalje od predviđenog.

Za 20 godina rada Centar za podršku očeva St. Louis je dosegao i pomogao 15.000 očeva i njihovih porodica - 40.000 djece te ostvario nacionalno priznata partnerstva. 348 očeva koji su učestvovali u programu 2016. godine  su poboljšali ili razvili odnose sa djecom, pružaju veću finansijsku podršku) te uspjevaju zadržati i steći zaposlenje, ali i napredovati. 2016. godine programski troškovi organizacije su iznosili 3,9 miliona dolara, a povraćaj investicije Centra za podršku očeva zajednici je iznosio više od 13,5 miliona dolara. Dakle porodice i zajednice postaju jače i sretnije dok  pozitivan efekat seže u sve segmente zajednice.

U preiodu od 2008. do 2012. godine Centar za podršku očeva prošao je kroz organizacionu transformaciju, povećavajući svoj godišnji budžet sa 1 miliona dolara na više od 3 miliona dolara, privlačeći savezna sredstva i primajući priznanje kao nacionalni model. Zanimljiva činjenica je da paralelno sa ovim promjenama (2008. – 2012. godine) Deaconess fondacija u St. Louisu  investira u izgradnju kapaciteta Centra za podršku očevima koja uključuje niz konsultacija, razmjenu iskustava i priliku za mnogobrojne edukacije i treninge, kao i  finansijsku podršku. Mislite li da je u pitanju slučajnost? Naravno, da ne. Deaconess fondacija prepoznala je značaj Centra za podršku očevima ali i preopterećenost njihovih internih kapaciteta kojima treba dodatna edukacija, mogućnosti da stečena znanja i vještine prenesu na druge članove zajednice i dijeljenjem znanja povećaju svoj uticaj.

Mediji

„Institut za moderne medije će biti nešto veliko i važno – možda će djelovati skromno godinama, ali njegov posao je da osnaži i educira ljude koji će održati njegov integritet, stabilnosti i napredak samoodrživosti“, bila je vizija sa kojom je  Nelson Poynter osnovao školu novinarstva – Poynter Institute. Danas,  Poynter Institute postavlja standarde novinarstva i prepoznat je kao vrhunski instruktor, inovator i izvor resursa za sve one koji se žele baviti novinarstvom u demokratskim društvima 21. vijeka.

Prije 40 godina Nelson Poynter je počeo sa objavljivanjem novina u St. Petersburg-u koje su odražavale njegovu vjeru da kvalitetno i nezavisno novinarstvo može pomoći društvenom prosperitetu i demokratiji. Danas se te novine nazivaju Tampa Bay Times, nagrađene sa dvaneast Pulitzerovih nagrada, nude širok spektar pouzdanih, istinitih i zanimljivih informacija.

U 2017. godini kroz program Poynter Institute – organizacije civilnog društva prošlo je više od 100.000 novinara širom svijeta koji su educirani prema superiornim standardima u skladu sa načelima transparentnosti, tačnosti i etičkim standardima.

Vraćajući se riječima Nelson Mandele, shvatamo da obrazovanje zaista i jeste najmoćnije oružje koje možete upotrebiti da promijenite svijet. U tom svjetlu je rođena i doživjela uspjeh priča o Poynter Institute – organizacija koja svojom vizijom i djelovanjem svakodnevno mijenja svijet i živote namjanje 100.000 mladih osoba godišnje.

Društveno preduzetništvo

Društveno preduzetništvo je novi i moderni način razmišljanja - proces stvaranja i razvijanja ekonomskih aktivnosti na kreativan i inovativan način, vodeći računa o mogućimm rizicima, uz pouzdanu upravljačku strukturu unutar organizacije.

Obzirom da nije rijetkost da pojam društveno preduzetništvo nije baš uvijek najjasnije definiran u svijesti našeg društva, evo i objašnjenja: Društveno preduzetništvo/preduzeće predstavlja biznis koji posluje s idejom da kroz zaradu koju ostvari putem prodaje proizvoda ili usluga ispuni jasnu društvenu misiju. To znači da zarađena sredstva ne služe uvećanju imovine pojedinaca – već se ulažu u druge svrhe. Dakle, društveno preduzetništvo je biznis koji ima pozitivnu društvenu svrhu – cilj da doprinese rješenju nekog problema ili unapređenju određenih kapaciteta. Društveno preduzetništvo, samo po sebi, je uvijek inspirativna priča. U nastavku vam pišemo o jednoj od njih koja stiže iz Velike Britanije i vašeg omiljenog TV kuhara.

Šarm, jednostavnost i strast prema kuhanju su ono čime je osvojio srca miliona ljudi širom svijeta koji kuhaju – iz ljubavi ili potrebe. Sigurni samo da ste barem jednom pregledali neku od kuharskih TV emisija Jamie Oliver-a – jednog od najpoznatijih kuhara današnjice (neki su vjerovatno već i upotrijebili jedan od njegovih trikova i sastojaka u vlastitim jelima).

Ono što će učiniti da ga volite više jeste priča koju je upravo on pokrenuo: Jamie Oliver’s Fifteen Cornwall – restoran/društveno preduzeće čiji profit je usmjeren u registrovanu humanitarnu organizaciju Cornwall Food Foundation.

Cornwall Food Foundation se bavi djelatnostima i  projektima koji uključuju mogućnosti stručnog usavršavanja i angažovanje zajednica kroz aktivnosti vezane za hranu koje se fokusiraju na zdravlje, obrazovanje i zapošljavanje. Zamislite da jedete ukusnu hranu dok istovremeno pomažete ostvarenju jedne od društveno korisne ideje ili uljepšavate najmanje jedan život.

I na kraju... Nadamo se da su vas ove priče barem na momenat inspirisale i pokrenule proces razmišljanja o vlastitim idejama i mogućnostima da postanu vaša realnost. Ove priče dolaze iz drugih zemalja i vjerovatno vam se čine daleko, međutim ove priče postoje i ovdje.

Centar za promociju civilnog društva je organizacija koja u Bosni i Hercegovini postoji već dva desetljeća i ostvaruje nevjerovatne uspjehe sa ciljem da svojim poslovanjem obezbjediti što je moguće kvalitetnije programe i usluge organizacijama civilnog društva, medijima, privatnom i javnom sektoru. CPCD svakodnevno podstiče saradnju i umrežavanje, razvija aktivizam, preduzetništvo i kompetencije građana i građanki naše zajednice.