

Radna grupa za finansijsku akciju (FATF) je globalni nadzornik za pranje novca i finansiranje terorizma. Međuvladino tijelo postavlja međunarodne standarde koji imaju za cilj spriječiti ove nezakonite aktivnosti i štetu koju one nanose društvu.
Ciljevi FATF-a su postavljanje standarda i promovisanje efektivne implementacije zakonskih, regulatornih i operativnih mjera za borbu protiv pranja novca, finansiranja terorizma i drugih srodnih prijetnji integritetu međunarodnog finansijskog sistema. Počevši od svojih članica, FATF prati napredak zemalja u implementaciji FATF preporuka; razmatra tehnike i protivmjere pranja novca i finansiranja terorizma; i promoviše usvajanje i implementaciju FATF preporuka na globalnom nivou.
Na plenarnoj sjednici FATF-a u februaru 2012. godine usvojene su FATF preporuke koje postavljaju sveobuhvatan i dosljedan okvir mjera koje zemlje treba da sprovode u cilju borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma, kao i finansiranja proliferacije oružja za masovno uništenje.
Osma preporuka odnosi se na neprofitne organizacije, te sugeriše zemljama da preispitaju adekvatnost zakona i propisa koji se odnose na neprofitne organizacije za koje je država identifikovala da su podložne zloupotrebi finansiranja terorizma. Zemlje treba da primenjuju fokusirane i proporcionalne mjere, u skladu sa pristupom zasnovanom na riziku, na takve neprofitne organizacije kako bi ih zaštitile od zloupotrebe finansiranja terorizma, uključujući: (a) zloupotrebe od strane terorističkih organizacija koje se predstavljaju kao legitimni subjekti; (b) iskorištavanjem legitimnih subjekata kao kanala za finansiranje terorizma, uključujući u svrhu izbjegavanja mjera zamrzavanja imovine; i (c) prikrivanjem tajnog preusmjeravanja sredstava namijenjenih u legitimne svrhe terorističkim organizacijama.
Procjena rizika od pranja novca i finansiranja terorizma predstavlja jedan sveobuhvatan proces prikupljanja i analize relevantnih podataka sa ciljem da se procijeni stepen izloženosti pojedinačnih sektora pranju novca i finansiranju terorizma. Pored navedenog, svrha Procjene rizika od pranja novca i finansiranja terorizma jeste i da se sagleda mogućnost efikasnog angažovanja raspoloživih finansijskih, tehničkih i ljudskih kapaciteta i resursa u borbi protiv finansijskog kriminala.[1]
Preporuka 8 se ne odnosi na sektor NVO u cjelini. Zemlje treba da zauzmu ciljani pristup implementaciji mjera koje se zahtijevaju u Preporuci 8, uključujući nadzorne i regulatorne mehanizme, zasnovane na razumijevanju raznolikosti sektora nevladinih organizacija i rizika od terorizma sa kojima se suočava domaći sektor nevladinih organizacija. Stoga je samoprocjena rizika od pranja novca i finansiranja terorizma važan alat u ovom procesu. Samoprocjena ima za cilj pomoći organizacijama civilnog društva da usvoje odgovarajuće prakse za ublažavanje rizika od pranja novca i finansiranja terorizma. To se postiže kroz razvijanje skupine pitanja o odgovornostima menadžmenta, izvještajima, pristupu zasnovanom na riziku, obuci, sumnjivim aktivnostima i identifikaciji kupaca. Alat za samoprocjenu protiv pranja novca nije kontrolna lista i nije ni iscrpan ni propisan. Osmišljen je da podstakne NVO na neke od oblasti na koje bi se trebale fokusirati kako bi bile zadovoljile rješavanje svoje zakonske i regulatorne obaveze u borbi protiv finansijskog kriminala.
Centar za promociju civilnog društva (CPCD) implementira projekt Borba protiv nezakonitih finansijskih tokova na Zapadnom Balkanu, u saradnji sa Human Security Collective, a uz podršku Njemačke agencije za međunarodnu saradnju (GIZ) i Ministarstva vanjskih poslova Norveške. Kroz aktivnosti na ovom projektu CPCD će u narednom periodu razviti alat za samoprocjenu rizika, odnosno ranjivosti na zloupotrebe vezane za pranje novca i finansiranje terorističkih aktivnosti i utjecaj koji ovi okviri imaju na operativni prostor civilnog društva. Uz to, bit će realizirane aktivnosti na izgradnji kapaciteta za angažiranje i zagovaranje po ovim pitanjima, kao i promociju i unapređenje saradnje između nevladinih organizacija i državnih institucija Bosne i Hercegovine zaduženih za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma.
[1] Procjena rizika od pranja novca i finansiranja terorizma u Bosni i Hercegovini za period 2018-2022. godina (https://bit.ly/3pHP4cx)